woensdag 6 juli 2011

Minder reclamefolders in de bus


Goed nieuws voor het milieu: Het afgelopen jaar zijn er weer minder reclamefolders op de deurmat gevallen. Het aantal daalde van 11,9 miljard stuks in 2009 tot 11,7 miljard vorig jaar, een daling van 1,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van de Dutch Dialogue Marketing Association(DDMA).

Bedrijven versturen hun folders veel gerichter, waardoor het volume afneemt. Wanneer rekening wordt gehouden met de toename van het aantal nee/nee of nee/ja-stickers, is het aantal folders per huishouden echter alleen maar toegenomen.
Vorig jaar zat op 18 procent van de brievenbussen zo'n sticker, tegen 16,6 procent een jaar eerder.

De meubelbranche geeft de meeste folders uit, gevolgd door supermarkten, de kledingbranche, warenhuizen, drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en elektronicazaken. Van die branches daalde in 2010 alleen het aantal folders dat door elektronicazaken werd verspreid.

Op zoek naar aanbiedingen
De tijd die mensen besteden aan het doornemen van de folders loopt al jaren gestaag op en nam ook vorig jaar toe. Wat opvalt, is dat steeds meer mensen de folders doorzoeken op aanbiedingen. Vorig jaar was dat percentage gestegen tot 48 procent, het hoogste in jaren. In 2009 bijvoorbeeld gaf 40 procent van de mensen aan de folders om die reden te bekijken. Een vijfde geeft aan de blaadjes te bekijken om zich te oriënteren, een even groot percentage gaat ermee zitten puur voor de ontspanning.

Reclamefolders worden zelden door één persoon in huis gelezen. In ruim driekwart van de huishoudens worden ze door minstens twee mensen bekeken of gelezen, gemiddeld door 2,2 mensen. Hoeveel folders er ook worden verspreid, nog altijd wordt ongeveer de helft bekeken en de andere helft niet. De verspreiders van folders blijken wel steeds vaker hun doel te bereiken, want de zogeheten kooprealisatie neemt toe. (bron: Salesonline)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten