dinsdag 19 juli 2011

Minder Postbus 51-campagnes, maar meer effect


De effectiviteit van Postbus 51-campagnes neemt toe. Ook het bereik van de campagnes en de waardering van het publiek vertonen een stijgende lijn. Dat blijkt uit de Jaarevaluatie 2010 van de Postbus 51-campagnes.

Het aantal Postbus 51-campagnes is de afgelopen jaren fors gedaald. Sinds 2009 is het aantal teruggebracht naar maximaal 20 per jaar. Met ingang van 2011 tellen alle campagnes die gebruik maken van de inzet van landelijke TV, zowel binnen Postbus 51 als daarbuiten, mee in het maximum aantal van 20.

In 2010 zijn 18 Postbus 51-campagnes gevoerd, waaraan een mediabudget van in totaal €9,3 miljoen is besteed. In 2005 waren de bestedingen aan de gezamenlijke Postbus 51-campagnes nog ruim twee keer zo hoog als in 2010, namelijk €18,9 miljoen. Sindsdien is het aantal campagnes en het mediabudget per campagne steeds verder gedaald. Televisie- en radiospots vormen een belangrijke basis voor Postbus 51-campagnes. Daarnaast wordt circa de helft van het mediabudget besteed aan andere media zoals internet, buitenreclame en print.

De waardering van het publiek voor de Postbus 51-campagnes is gestegen van een gemiddeld rapportcijfer van 6,6 in 2007 naar een 6,9 in 2010. 86% van de campagnes laat op de communicatiedoelstellingen een significante verbetering zien qua kennis, houding en/of beoogd gedrag. Dat is een duidelijke verbetering in vergelijking met voorgaande jaren.

Er is een einde gekomen aan de afnemende zichtbaarheid van de campagnes, die in de Jaarevaluatie van 2008 werd gesignaleerd. 86% van het volwassen publiek herkent de uitingen van de campagne. Dit komt mede doordat de televisie-inzet van een standaard Postbus 51-roulement is verzwaard.

Aan de effectiviteit van de campagnes wordt ondermeer gewerkt door de TV-campagnes te clusteren in thema’s zoals Veiligheid, de inzet van campagne-effectonderzoek, het centraliseren van de campagnebegeleiding en inkoop, en een zogeheten technische uitvoeringstoets als indicator van potentiĆ«le effecten van massamediale media-inzet. Voor alle campagnes die gevoerd worden onder de vlag van Postbus 51 geldt dat systematisch onderzoek inzicht geeft in hun effectiviteit en kostenefficiency. (bron: Communicatieonline.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten