maandag 7 maart 2011

Onderzoek: social-mediagebruik onder communicatieprofessionals

De European Association of Communication Directors heeft in samenwerking met de University of St. Gallen een onderzoek uitgevoerd onder 1838 communicatieprofessionals uit 30 Europese landen. Het onderzoek betrof de invloed van social media op de manier waarop communicatieprofessionals hun dagelijkse werk uitvoeren, hoe ze er op reageren en hoe ze ermee omgaan. De uitkomsten van dit onderzoek zijn 31 januari 2011 verschenen in het rapport 'Social Media and the Communication Profession'

Op basis van dit onderzoek zijn in het rapport 10 feiten over social media geformuleerd.

Feit 1: Social media zijn een essentiele succesfactor geworden binnen het Europese marketing- en communicatielandschap.

Feit 2: Social media zijn onderdeel geworden van ongeveer elke communicatietaak.

Feit 3: Er ontstaat een nieuw type functie binnen het vakgebied: de social-mediafan.

Feit 4: Niet alle communicatieprofessionals zijn zo 'verslaafd' aan social media als de social-mediafans. De resterende 75% van de professionals is onder te verdelen aan de hand van drie gebruikspatronen.

Feit 5: Social-mediafans zijn meer tevreden met hun baan.

Feit 6: NGO's: de 'new kids in the block'.

Feit 7: Social-mediadruk: Social media zijn een voorwaarde in het communicatieveld, ongeacht je positie of leeftijd.

Feit 8: De meeste organisaties hebben geen structurele aanpak wat betreft de inzet van social media.

Feit 9: Hoe langer communicatieprofessionals werken met social media, hoe minder bang of onzeker ze zijn ten opzichte van die media.

Feit 10: Gevoelens van overload hebben een remmende werking op succesvol communiceren via social media.

Lees meer op molblog.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten