dinsdag 8 maart 2011

Intranetmonitor 2011: microbloggen is in, chatten is uit


Bij meer dan 70 procent van Nederlandse organisaties gebruiken medewerkers interne social media voor het uitwisselen van informatie en het bijhouden van onderlinge netwerken. Dat blijkt uit de eerste resultaten van de Intranet Monitor 2011, een landelijk onderzoek onder ruim 400 Nederlandse organisaties.

Vooral microblogging waarbij berichten realtime via PC of smartphone worden uitgewisseld, is zeer populair. Opvallend is dat deze nieuwe vorm van persoonlijke communicatie geheel buiten het bestaande bedrijfsintranet plaatsvindt en vaak zonder medeweten van het management.
Eén op de drie organisaties maakt hiervoor gebruik van online diensten zoals Yammer. Het microbloggen is daarmee een populairdere communicatietool dan het forum of het weblog.

Het conventionele ‘chatten’ - in 2009 nog op de eerste plaats van meest gebruikte interne persoonlijke communicatiemiddelen - wordt nog slechts in 10 procent van de gevallen genoemd.

Bij de meeste organisaties is het intranet het belangrijkste middel voor interne communicatie. Bijna de helft van alle organisaties (48,3%) gaat over tot invoering van Het Nieuwe Werken. De groep werknemers die vanuit huis toegang heeft tot het bedrijfsintranet is groeiende (van 56% in 2009 naar 70% in 2011).

Deze en de overige onderzoeksresultaten worden bekend gemaakt in het volledige rapport Intranet Monitor 2011 dat Entopic later deze maand publiceert. Meer info www.intranetmonitor.nl (bron: communicatieoneline.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten