donderdag 24 maart 2011

De eerste twittervlucht ooit. Een jumbo vol dancefans...

...tot aan de piloot toe. Afgelopen maandag is vanaf Schiphol een KLM-charter naar Miami vertrokken waarvan de inzittenden allemaal via Twitter hebben geboekt. “Dit geeft KLM weer een gezicht.”

Binnen twee dagen twitterden Wilco Jung en Sied van Riel de MD11 van de KLM vol met deejays en dancefans. Jung (29) heeft een videoproductiebedrijf, dat video’s maakt voor de dancescene, onder meer voor Tiësto. “Ik was op zoek naar een vlucht naar Miami, om daar het Ultrafestival bij te wonen. Bij KLM kon ik wel de vlucht terug boeken, maar niet de vlucht heen. Dat vond ik raar.” Hij stuurde een tweet naar #klm en kreeg antwoord: KLM begint pas op 2 april met rechtstreekse vluchten naar de feeststad in Florida. Hij zag tweets van één van zijn klanten, deejay Sied van Riel, die hetzelfde probleem had. “Los van elkaar hadden we grappend gevraagd of we niet zelf een vliegtuig konden charteren. Daar kwamen heel wat reacties op.”

Jung tweette KLM terug met de vraag wat er bij het charteren van een toestel zou komen kijken. Het antwoord liet, voor twitterbegrippen, lang op zich wachten. “KLM had blijkbaar anderhalve week nodig om het te verwerken. Maar toen kwam hun reactie: verzamel 150 reacties in twee weken en we kijken wat we kunnen doen.”

Jung en Van Riel begonnen als een razende twitterberichten de wereld in te sturen en te werken aan de website fly2miami.nl. “We hebben al onze contacten aangesproken. Onder anderen Tiësto, retweette het aan zijn volgers.” En dat zijn er bij Tiësto nogal wat.

Veertig uur na het antwoord van KLM kon Jung de maatschappij tweeten dat de uitdaging was volbracht. 426 mensen hadden zich gemeld. “

Whoah
...was de eerste reactie van KLM. Ze waren echt geschokt dat het zo snel was gelukt.”

Maar de maatschappij hield zich aan haar belofte. Voor vijfhonderd euro per stoel vliegen de twitteraars mee; heen bij elkaar, terug naar keuze binnen ruim twee weken. “Ik schat dat dertig tot veertig procent van de passagiers aan boord uit de dance-industrie komt; deejays, platenbazen, clubeigenaren en randverschijnselen zoals ik. Die gaan officieel naar Miami om contacten te leggen met Amerikaanse dance-industrie en om een goede tijd te hebben natuurlijk. Dertig procent zijn partypeople
, die zo veel mogelijk feesten afgaan en de rest vliegt mee omdat ze de actie leuk vinden, naar Miami willen of eens redelijk goedkoop willen vliegen. Voor ons is het een echte weddenschap, wij zijn geen bedrijf. We hebben ook niet aan marketing gedaan, alleen getweet. Zie het meer als gezamenlijke inkoop.”

Desondanks is Jung sinds november elke week twee dagen bezig met de twittervlucht. “Video’s maken, deejays uitnodigen, BNN benaderen (die een live-uitzending vanuit de lucht verzorgt). Heel leuk, alleen verdien ik er niks mee.”

“We hebben heel intensief met KLM gepraat over wat mogelijk was. Ik vond het grappig dat ze ook met allerlei voorstellen kwamen. Dat had ik niet verwacht van zo’n groot, stug bedrijf. Zo stelden ze zelf voor cocktails te serveren aan boord, en via Twitter meldde zich een KLM-piloot voor dit type toestel die zelf deejay is.”

Die piloot draait in Miami tijdens een speciale Fly2miami-clubavond. Van Riel zelf draait tijdens de vlucht. “Ik heb bij een aantal multinationals gewerkt. Vaak willen ze wel, maar kunnen ze dit soort dingen niet. Bij KLM kregen alle betrokken afdelingen ruimte om mee te doen.”

De maatschappij is inmiddels weer een stap verder. Bij KLM loopt een marketingactie waarbij passagiers, als ze 99 vrienden bij elkaar krijgen, een goedkope vlucht naar Berlijn kunnen regelen.

Dat Jung en Van Riel een nieuwe trend hebben gezet, verbaast hen. “Het is wel een eer dat ze dit nu oppikken. KLM was al ver met Twitter. Je kon hen al bereiken via Twitter en dan is er direct een persoon die reageert. In de dancescene telt dat, want al die diskjockeys twitteren zich suf als ze op een vliegveld moeten wachten.”

(bron: Het Parool)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten