dinsdag 9 maart 2010

Kraanwater overal en altijd


Doet u dat ook wel eens? Een Spa Blauw bestellen terwijl kraanwater net zo lekker is, goedkoper en beter voor het milieu? Waarom dan toch voor verpakt water kiezen? Tom Niekamp en Tetsuro Miyazaki roepen op om kraanwater te drinken als dat kan. Niet alleen thuis, maar ook op het werk en in de kroeg.


Onder de noemer “We Tap Water” proberen Niekamp en Miyazaki aandacht te vragen voor het drinken van kraanwater. Ook doen ze zelf fanatiek mee: sinds 1 januari drinken de jongens 100 dagen slechts alleen kraanwater. Nu dag 50 al voorbij is, raken ze steeds meer gewend aan het drinken van kraanwater in plaats van frisdrank of alcohol. "Alleen in de kroeg is het wel eens lastig", geeft Miyazaki toe.

Miyazaki: “Het idee voor dit project is begonnen uit frustratie. Frustratie omdat we overal zoveel afval zien liggen, en omdat niemand er wat aan doet. Ook ik niet. Toen gingen we ons afvragen wat we kunnen doen om minder plastic afval te produceren, maar zonder ons leven drastisch om te gooien. En dat was simpel: kraanwater drinken in plaats van verpakt water. En dat vervolgens overbrengen aan anderen, door ze te informeren en te inspireren dat ook te doen.”

De jonge strijders proberen via de sociale media vrienden van vrienden te bereiken: een eigen blog 100dgnkrnwtr, Facebook en Twitter zijn voor hen dé kanalen om aandacht te vragen voor Wetapwater.

Horeca
Een van de grootste uitdagingen is om de horeca ervan te overtuigen ook kraanwater op de kaart te zetten. Naast Spa Blauw, Evian of een ander duur watermerk moet de klant de keus kunnen krijgen om kraanwater te bestellen. Voor horecaondernemingen betekent dit een kans op minder inkomsten (kraanwater kan gratis / goedkoop worden aangeboden), daarentegen laat men wel zien pro-‘groen’ te zijn. Gezien alle duurzame ontwikkelingen, is dit helemaal niet zo’n slecht idee. Miyazaki: “kraanwater moet de standaard worden. Als mensen water bestellen, moeten we denken dat ze kraanwater bedoelen en niet Spa Blauw. Dit kan eventueel tegen betaling – die keuze laten we aan de horeca ondernemer zelf over".

Water: betalen voor het product of het merk?
Het liefst zouden Miyazaki en Niekamp zien dat ook op kantoren gewoon water uit de kraan wordt gedronken en kraanwater letterlijk op de kaart staat bij restaurants. Wellicht is dit idee wat idealistisch want waarom drinken we dan toch een Spa Blauw in plaats van gewoon water uit de kraan? Juist. Vanwege de ervaring, de presentatie (een mooi flesje) en vanwege het merk.

Miyazaki en Niekamp boxen op tegen de grote marketingmachines van alle watermerken en het consumentisme. Toch geloven ze er in dat ze de consument bewust kunnen maken om iets te doen om het milieu te helpen. Ze hebben daarbij één groot voordeel aan hun zijde: kraanwater is gratis, en willen we niet allemaal gratis het milieu een handje helpen? (bron: Molblog)
Deze twee heren zijn niet de eerste promotors van kraanwater. Eerder al begon Geraldo Vallen met jointhepipe. Lees hier een recent artikel in De Pers

Geen opmerkingen:

Een reactie posten