maandag 7 februari 2011

Voorbeeld van crisiscommunicatie down under


Nielsen deed onderzoek naar het gebruik van sociale media in Australië. Uit het onderzoeksrapport dat in 2010 gepubliceerd werd, blijkt dat steeds meer Australiërs social media opzoeken en ermee actief zijn. Zij gebruiken sociale media voornamelijk om content te delen. 4 op de 5 Australische internetgebruikers, met andere woorden 78% van de totale hoeveelheid Australische internetgebruikers, heeft in 2010 een foto gedeeld of ontvangen. Driekwart van het totaal aantal Australische internetgebruikers, met andere woorden 74%, heeft in 2010 een link gedeeld of ontvangen.

Er is vooral een grote toename in het aantal mensen dat berichten op Twitter leest of post, het aantal mensen dat Wiki’s leest, video’s en informatie bekijkt om beslissingen te maken op het gebied van producten die zij gaan aanschaffen. 2 op de 5 Australische internetgebruikers gaat de interactie aan met bedrijven en merken. “9 op de 10 Australische internetgebruikers, met andere woorden 86% van het totaal aantal internetgebruikers, vraagt naar de mening van andere internetgebruikers voor het aanschaffen van producten.

Sociale media ingezet tijdens de natuurrampen in Queensland
In de straten van Sydney en Melbourne werden schermen neergezet. Ieder uur van de dag was er een radio- en televisiezender die met het laatste nieuws van de overstromingen kwam. Via sociale media hielden mensen contact met elkaar. Twitter was voor sommigen een middel om vermisten terug te vinden. Tot nu toe weinig verschil met hoe wij een dergelijke situatie in Nederland zouden aanpakken. Het grote verschil zat in de manier van berichtgeving. Hoe vreselijk de situatie ook was, er werden altijd positieve berichten over de natuurramp meegenomen.

Accurate informatie, positief taalgebruik, heldhaftige reddingsacties van mensen, oppeppende speeches van Queensland’s premier Anna Bligh waarin zij bijvoorbeeld aangaf dat Australië letterlijk voor hetere vuren heeft gestaan en aanmoedigende woorden van de presentatoren. Oprechte berichtgeving dus via de traditionele en sociale media die de eenheid in het continent bevorderde.

Al met al zijn er bewegingen op het gebied van sociale media in Australië te constateren die vergelijkbaar zijn aan Nederland. Net als in Nederland wordt de meetbaarheid en de ROI van sociale media steeds belangrijker. Wel zijn er meer social media logo’s in het straatbeeld te vinden, evenals QR-codes. Uiteindelijk blijft social media een middel om de doelgroepen te benaderen. Hoe de middelen worden ingezet, ligt bij de zender.

Lees het hele artikel: Sociale media over de grens: Australië - Frankwatching

Geen opmerkingen:

Een reactie posten