dinsdag 24 augustus 2010

Goed klantbeheer: Namen onthouden!

Voor veel ondernemers blijft het koppelen van namen aan gezichten een probleem. Desalniettemin levert het je veel positieve reacties op als je iemands naam bij een tweede en volgende ontmoeting nog weet. Hoogbegaafd hoef je daarvoor in niet te zijn. Volgens Mark Tigchelaar van MTcompany, expert in geheugentraining, is dit kunstje voor iedereen weggelegd. Met het in de praktijk brengen van onderstaande 6 tips kom je al een heel eind om nooit meer een naam te vergeten.

1. Concentreer je
Neem een paar seconden de tijd om de naam op je te laten inwerken. Dat klinkt als een open deur, maar negen van de tien keer gebeurt dit niet. Luister dus geconcentreerd en niet half, als iemand zich aan je voorstelt.

2. Herhaal de naam
Herhaal de naam na het voorstellen. Doe dat één of twee keer, heel subtiel. ‘Aangenaam John, leuk je te ontmoeten.' Heeft de persoon tegenover je een niet veel voorkomende naam? Het loont om hier even op door te gaan. ‘Goh, dat heb ik nog niet vaak gehoord. Waar komt die naam vandaan?' Dit trucje kun je blijven herhalen, door de naam ook tijdens het gesprek nog één of twee keer te laten vallen.

3. Visualiseer
Een derde van onze hersenen is gemaakt voor het opslaan van visuele informatie. Logisch dus dat beelden veel sterker worden onthouden dan woorden. Maak daar gebruik van. Word je voorgesteld aan John? Haal dan het beeld van John Lennon tevoorschijn. John McEnroe voor als je meer met tennis hebt en John Travolta wanneer deze acteur niet lang geleden nog een film het hem hebt gezien. Behalve personen werken voorwerpen ook. Zo wordt Pieter bijvoorbeeld gieter en denk je bij Henk aan een grote tank of het hek bij je thuis.

4. Koppel aan een bekende
Koppel de naam die je zojuist hebt gehoord aan een vriend, familielid of kennis met exact dezelfde naam. Heb je een buurman die ook John heet? Maak dan meteen bij het voorstellen de associatie met hem.

5. Tijd rekken
Stel nou dat je achter elkaar tien mensen de handen moet schudden. In dat geval is het zaak om te selecteren, stelt Tigchelaar. "Tien mensen is misschien teveel gegrepen in zo'n korte tijd, richt je daarom eerst op vijf. De vijf belangrijkste bijvoorbeeld. En probeer tijd te rekken. ‘Sorry, wat was uw naam ook alweer?' Ook als je het prima had gehoord.

6. Visitekaartjes op volgorde
Stel: je gaat een klantenmeeting in en aan de andere kant van de tafel zitten vier tot zes nieuwe mensen tegenover je. Leg de ontvangen visitekaartjes dan precies in de juiste volgorde naast elkaar. Naam vergeten van de persoon helemaal links? Geen nood, even spieken en je bent weer up to date met de kennis. En als je dan toch een keer in een situatie belandt dat je de naam niet meer weet, kom er dan maar mee voor de dag. ‘Sorry, ik herinner me onze ontmoeting en je gezicht ben ik niet vergeten, maar help me even om de juiste naam er weer aan te koppelen...' [Bron: www.sprout.nl]

En...noteer ook op ieder visitekaartje waar en wanneer je iemand hebt ontmoet. Dat helpt iemand weer voor de geest te halen wanneer je dit terugleest...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten