vrijdag 26 juni 2009

Google breekt met communicatie conventies en verandert logo.



De identiteit van een onderneming wordt voor een belangrijk deel gevormd door het corporate brand en haar afgeleide; het logo. De belangrijkste regel is dat het logo moet worden gebruikt volgens heilige merkwetten. Hooguit is het toegestaan om de afmetingen (in ratio) te veranderen of er is bijvoorbeeld, voor de uitstervende fax, een zwart/wit logo variant beschikbaar. Een van de sterkste merken ter wereld, speelt juist met haar logo en verandert het zo’n 50 keer per jaar; vandaag een zeer sterke variant de Google Morse; de viering van de geboorte dag (218 jaar geleden) van Samuel Finley Breese Morse (27 april, 1791).

Google Morse

Het Google logo heeft zo’n sterke merkbekendheid en uitstraling, dat het zelfs in Morse code het herkenbaar is; Logo van maandag 27 april 2009. Breken met alle conventies, dat hoort eigenlijk bij de Google identiteit. Waar andere merken een logo-politie in dient hebben; de afdeling corporate communicatie, speelt Google vrij met haar identiteit.


first Google logo

De Google ontwerper heet Dennis Hwang, or Hwang Jeong-mok. Hij heeft de eerste Google logo variant op Bastille Day, 14 juli, 2000 ontworpen. De geschiedenis van de zoekmachine begint in 1998, toen de studenten Larry Page en (de van oorsprong uit Moskou afkomstige) Sergey Brin (zijn oude universiteitspagina toont het eerste logo van Google, met een nieuwe opzet kwamen om internetpagina’s te indexeren en doorzoeken. De basis van deze zoekmachine is dat de waarde van een link bepaald wordt door het aantal keren dat hij genoemd wordt op andere internetpagina’s. Elke verwijzing betekent een stem voor een pagina, die daardoor hoger op de zoekresultaten pagina komt te staan. (bron: Replytoall.nl)
ter ere van geboortedag Joan Miro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten