vrijdag 9 juli 2010

Socialijs : succesvol inzetten van social media

De Utrechtse marketingstudent Marten Schuurman (24) wilde altijd al ijscoman worden. Via Socialijs geeft de jonge ondernemer aan waar zijn kar staat. Volgend jaar als franchise in andere steden?

Wat is Socialijs?
'Ik studeer Marketing en wilde altijd graag ijscoman worden. Toen bedacht ik vorig jaar dat dit wel eens goed zou kunnen werken door gebruik te maken van sociale media. Het heeft me maanden gekost om een goede ijscowagen te vinden. Uiteindelijk heb ik voor euro 2000 een mooi exemplaar op de kop kunnen tikken via de Belgische versie van Marktplaats. Die heb ik laten bedrukken met de bedrijfsnaam, maar ook verwijzingen naar mijn account op Hyves, Facebook en Twitter. In april ging Socialijs van start.'

Hoe gaat u te werk?
'Via Twitter meld ik waar ik mij bevind en kunnen mensen mij in Utrecht op afroep bestellen. Dat gaat goed. Ik zet op zonnige dagen tussen de euro 200 en euro 300 om. Zo gauw het kwik de achttien graden passeert, ga ik de straat op, zeven dagen per week. Veel verkoop komt door het rijden op bestelling. Zo ontving ik laatst een Twitter-oproep van iemand bij IT-dienstverlener de Caesar Groep. Bleken er zeker tachtig mensen een ijsje te willen. Gelukkig maar, want ik moest er de hele stad voor door fietsen. Dat pakt tot nu toe gelukkig altijd goed uit. De twitteraars mailen meestal het hele bedrijf dat ik eraan kom.'

Hoe lang gaat u door?
'In principe tot 1 september, tenzij het heel zonnig wordt. Daarna wil ik mijn studie afmaken. Volgend jaar doe ik het nog een keer, wellicht ook met een franchisenemer in Amsterdam. Ik weet zeker dat daar ook vraag is.' (bron: fd.nl)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten