woensdag 15 juli 2015

Transparantie en invloed

Recent ontving ik een afschrift van mijn ziektekostenverzekeraar waarbij het ook mij ook opviel dat ik opeens een bedrag moest betalen voor het advies van de apotheker. Vandaag werd het nieuws verspreid dat 50% van de apotheekmedewerkers vanwege deze advieskosten op onvriendelijke wijze benaderd worden. Wat is hier misgegaan in de communicatie.

Minister Schippers had vorig jaar bedacht dat het goed was de ziektekosten meer transparant te maken. Goed plan lijkt me. Alleen ik - en blijkbaar ik niet alleen - had dit nieuws gemist.

Vanwege dit besluit van de minister ontvangen we nu nieuwe facturen van onze verzekeraar. Hierbij ontbreekt echter iedere toelichting.

Het was zinvol geweest wanneer de verzekeraars hadden gecommuniceerd dat we voortaan facturen met een onderverdeling in de kosten ontvangen, zodat we zien waar de kosten van medicijnen uit zijn opgebouwd, nl. het medicijn, het klaar maken van het medicijn plus het advies over het medicijn van de apotheker. blijkbaar betaalden we dit voorheen al, zonder dat we dat wisten. En eigenlijk is het ook niet vreemd. Niemand werkt voor niets en de relatie apotheker - medicijnfabrikanten zou zo onafhankelijk mogelijk moeten zijn, niet waar. Dan is het fijn om te zien wat het werk van de apotheker kost. Dat hebben we immers van andere beroepen ook inzichtelijk.

Echter, de enige maar in deze toename van de transparantie in communicatie is: we weten nu meer, maar we kunnen er niets mee. Het schijnt dat burgers nu het advies van de apotheker weigeren, terwijl de apotheker vanuit het Rijk verplicht is ons goed over het medicijn te adviseren. Daar moeten we inderdaad ook niet op bezuinigen. Dus wat is dan de waarde van de inzage in kosten, als je er verder niets mee kan?

Het is een nieuwe wereld die voor ons open gaat...medicijnen van verschillende prijsklassen die concurreren en transparantie in de kosten van de gezondheidszorg. Een goede zaak, maar heldere communicatie vooraf over wat we als afnemer wel of niet kunnen of mogen was prettig geweest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten