maandag 13 juli 2015

Krachtige taal in geschreven teksten

‘Akelig mooi’, ‘uiterst belangwekkend’, ‘spuugzat’, ‘een tsunami van klachten’: taalgebruikers kunnen hun mening kracht bijzetten met allerlei stijlmiddelen. Christine Liebrecht onderzocht in haar promotieonderzoek het voorkomen en de perceptie van dergelijke versterkers of taalintensiveerders.
Uit de analyse van een groot aantal teksten kwam naar voren dat internetteksten meer intensiveerders bevatten dan krantenteksten, columnisten meer intensiveerders gebruiken dan recensenten, reageerders op de website van Elsevier meer versterkers gebruiken dan reageerders op de website van NRC en Spits, en dat bij een emotioneel onderwerp vaker intensiveerders worden gebruikt dan bij een minder emotioneel onderwerp. In een experimenteel onderzoek bleek dat een negatieve uiting in het algemeen krachtiger wordt gevonden dan een positieve uiting (‘een slecht hotel’ vinden de proefpersonen krachtiger dan ‘een goed hotel’). Maar dat verschil verdwijnt als de uitspraken versterkt worden: ‘een verschrikkelijk hotel’ is even krachtig als ‘een fantastisch hotel’.
Christina Cornelia Liebrecht (’s-Hertogenbosch, 1985) studeerde Nederlandse Taal.

Voor haar promotieonderzoek werkte ze anderhalf jaar als tekstschrijver bij een communicatieadviesbureau en sinds januari 2014 is Liebrecht docent en onderzoeker Corporate Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Daarnaast is ze mede-initiatiefnemer van het landelijke platform Slechte Slogans. http://slechteslogans.blogspot.nl/

Het volledige proefschrift is te vinden in de Radboud Repository.
http://hdl.handle.net/2066/141116

Geen opmerkingen:

Een reactie posten