woensdag 1 februari 2012

Vleesvervangers hebben nog steeds imagoprobleem

Het afgelopen jaar zijn er enkele nieuwe vleesvervangers op de markt gekomen. Vleesvervangers lijken dus hot. Genoegen reden om in de Foodmonitor nader in te gaan op de acceptatie en het imago van vleesvervangers.

Consumenten kregen twee vragen voorgelegd. Eerst werd gevraagd in hoeverre de consument overweegt om binnen nu en drie weken vegetarische vleesvervangers te kopen of eten. Daarna werd gevraagd naar de smaak van vegetarische vleesvervangers in vergelijking met echt vlees. En wat blijkt? Driekwart van de Nederlanders geeft aan (waarschijnlijk) geen vegetarische vleesvervangers te gaan kopen of eten de komende 3 weken. 50 procent is zelfs stellig hierin en zegt zeker geen vleesvervanger te kopen. Daarnaast geeft 67 procent van de consumenten aan dat de smaak van vleesvervangers in vergelijking met vlees slechter is. Vleesvervangers zijn het meest geaccepteerd door jonge volwassenen (18-34), vrouwen en hoger opgeleiden.

Interessant is wel dat blinde smaak testen met consumenten laten zien dat sommige vegetarische vleesvervangers net zo goed of zelfs beter smaken dan een normaal stukje vlees. Lees meer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten