dinsdag 21 juni 2011

Online actieve MKBers groeien harder


Volgens een rapport van Boston Consultancy Group (in opdracht van Google) realiseerden ondernemers in het MKB, die actief zijn op internet, de afgelopen jaren een gemiddelde omzetgroei van 3 procent. MKB’ers die niet online actief zijn, behaalden in dezelfde periode geen groei.

BCG concludeert ook dat Nederlandse bedrijven nog veel kansen laten liggen. “Nederland is internationaal een van de koplopers in het omarmen van internet. Maar ondanks dat iedereen zo’n beetje internet heeft, zijn online-inkoop, marketing en verkoop bij bedrijven nog relatief beperkt”, aldus BCG. Dus om de groei naar 2015 te realiseren, moeten we met z’n allen nog wel even stevig aan de bak. Dat is ook wel begrijpelijk, want voor de kleine en middelgrote MKB-ondernemingen is het opzetten en onderhouden van een eigen website een hoop werk en vraagt veel organisatie, die vaak niet voorhanden is. Extern onderbrengen is dan ook vaak te duur.

Inspelen op social media is voor de MKB-ondernemer een heel interessant alternatief. Onderzoek van het gerenommeerde bureau Motivaction stelt ook vast dat er binnen het MKB nog veel te weinig wordt gedaan aan de inzet van social media. Pieter Paul Verheggen van Motivaction ziet een taak weggelegd voor MKB-Nederland. “Het MKB als belangrijke motor achter de Nederlandse economie heeft baat bij goed gebruik van social media.”

Wellicht dat dit gratis e-book je op weg helpt?

Overigens heeft Nederland nog altijd veruit het hoogste percentage twitter en Linked In gebruikers.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten