vrijdag 14 januari 2011

De eerste twittertaxi in Amsterdam

Met zijn gebruikersnaam @taxiamsterdam is Dave Kuipers (24) actief op berichtensite Twitter.


Hij is goed voor 3500 tweets en werft klanten via Twitter. Met twee iPads achterin, bevestigd aan de hoofdsteunen van de voorstoelen, legt hij zijn klanten vervolgens in de watten.

Sinds november begon hij aanvragen via Twitter binnen te krijgen voor een ritje, eind december was dat opgelopen naar dagelijks vijftien tweets waarin zijn taxi werd ontboden. ''Vanochtend nog bracht ik een klant naar Schiphol, zij had me gevonden via Twitter. Of mensen stellen me vragen via Twitter, bijvoorbeeld wat het kost als ze me een dag willen inhuren voor een bruiloft.''

Via een tweet om een taxi verzoeken en dan ook het vertrouwen hebben dat er snel een komt: dat kan alleen als je razendsnel reageert. ''Mijn iPhone ligt tijdens het rijden altijd onder mijn been. Als hij trilt, weet ik dat ik een bericht heb. Kan ik snel reageren.''

Maar 24 uur per dag online zijn gaat natuurlijk niet. ''Ik merk wel eens als ik wakker word, dat er een tweet is geweest met bijvoorbeeld 'Kun je me van het café ophalen'. Daar baal ik dan van, ik wil altijd iedereen die een tweet stuurt, kunnen antwoorden. En als ik zelf niet kan rijden, zorg ik ervoor dat een collega de rit aanneemt.''

De taxichauffeur verstuurt zelf al gauw twintig tweets per dag en daar zitten ook persoonlijke verhalen tussen. Momenteel krijgt hij er dagelijks zo'n tien tot vijftien volgers op Twitter bij. Gaat dat zo door, dan haalt hij met gemak zijn zelfopgelegde doel voor dit jaar: vijfduizend volgers.

Taxi Centrale Amsterdam (TCA) heeft ook een account op Twitter (@tcamsterdam), maar telt niet meer dan twintig volgers. De concurrentie vreest hij sowieso niet; taxichauffeurs zijn geen ondernemers, weet Kuipers. ''Misschien als ze het succes zien. De meeste taxichauffeurs willen geen gedoe met vaste klanten en zijn onbereikbaar zodra hun dienst erop zit. Ik ben 24 uur per dag bereikbaar. Als ik 's nachts wakker word gebeld, neem ik gewoon de telefoon op en probeer ik wat te regelen. Voor je vaste klanten doe je gewoon een hoop.''

Lees hier het complete artikel van Robert Doggers dat is verschenen in Het Parool

Geweldig inititatief, ideaal om zo snel een taxi te bestellen. En het getuigt van modern ondernemerscahp. Overigens, je moet wel van twitter houden, want zijn twitterpagina bevat veel geouwehoer, om die reden ben ik nog steeds geen grote twitterfan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten