vrijdag 10 juli 2009

Meer klanten dankzij LinkedIn

Het zakelijke social network LinkedIn biedt allerlei mogelijkheden om uw onderneming te versterken. Negen manieren om nieuwe klanten aan te trekken.

Netwerkexpert Jan Vermeiren schreef het bijzonder uitgebreide Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken. Afgezien van de wat gemankeerde titel is het het ultieme startpunt voor iedereen die de vruchten van zijn LinkedIn-profiel wil plukken. Om uw verkoop te vergroten heeft Vermeiren de volgende tips:

Definieer uw klanten/prospecten
Maak voor uzelf duidelijk wie uw (potentiƫle) klanten zijn. In welke sectoren werken zij? Waar bevinden zij zich en welke functies of titels dragen ze? Deze en andere parameters kunt u invullen in het zoekscherm van LinkedIn om een overzicht te krijgen van de voor u interessante personen. Beperk u niet alleen tot de beslissers, maar denk ook aan hen die invloed op de beslissers uitoefenen;

Breid uw klantenbestand uit
Via uw bekende contacten vindt u allerlei nieuwe mensen. Zie wie zij in hun netwerk hebben, wie hun profiel heeft bekeken en wordt lid van de 'Groups' waar zij lid van zijn. In 'Companies' (in het navigatiemenu) kunt u naar bedrijven zoeken waar u wellicht zaken mee kunt doen. Vermeiren schrijft: "Kijk in het bijzonder onder 'Divisions'. Als het bedrijf al een klant van je is, dan zijn de divisies ervan mogelijke nieuwe klanten voor je. Het verbaasd me elke keer weer hoe vaak het wiel opnieuw wordt uitgevonden en hoe slecht de communicatie tussen afdelingen is."

Vraag om introducties
Nieuwe prospects kunt u het beste benaderen via een introductie door iemand uit uw netwerk. Dit vergroot het vertrouwen in u;

Word lid van 'Groups'
Bekijk van welke groepen uw klanten lid zijn en word ook lid. U moet wel actief worden binnen die groep, anders heeft u er niets aan;

Beantwoord vragen in 'Answers'
Wie nuttige antwoorden geeft op vragen van andere LinkedIn-leden kunt u worden aangemerkt als 'expert'. Dit leidt tot extra zichtbaarheid en verstevigt uw positie in uw vakgebied;

Verhoog uw aantal recommendations
U kunt uw (ex-)collega's en klanten waar u een goede relatie mee heeft vragen om een 'recommendation'. Hoe meer oprechte positieve recensies u op uw profiel krijgt, hoe geloofwaardiger u wordt;

Gebruik de 'Status update' functie
Hiermee kunt u aangeven waar u mee bezig bent. U kunt bijvoorbeeld aangeven dat u op zoek bent naar een bepaalde klant. Dit doen kan geen kwaad, maar verwacht er niet te veel van. Weinig LinkedIn-gebruikers letten op deze melding;

Houd de network updates in de gaten
LinkedIn verstuurt mails met updates van mensen binnen uw netwerk. Zo kunt u bijvoorbeeld zien of zij nieuwe contacten hebben gelegd of van baan of afdeling zijn veranderd. Vaak kunt u in zo'n geval zowel uw oude klant (het bedrijf waar uw contact werkt) behouden, als een nieuwe klant winnen (het bedrijf waar uw contact nu werkt).

Houd de zoektocht gaande met alerts
U kunt zoekopdrachten opslaan en LinkedIn opdracht geven deze zoekopdrachten automatisch te herhalen en de nieuwe resultaten naar u te mailen. Zo wordt u op de hoogte gehouden van nieuwe LinkedIn-leden die aan uw prospectparameters voldoen.

Sales via LinkedIn is geen kwestie van contact leggen en verkopen maar. Met nieuwe contacten zult u eerst een relatie op moeten bouwen. Hoe u het beste met LinkedIn kunt omgaan leest u in Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken. (bron: Sprout, Arjan van Bijnen)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten