zaterdag 14 februari 2009

Slimme marketing acties

1.Droombaan plus droomsalaris op tropisch eiland: €1.000 per uur
De Australische toeristenbond heeft een leuke actie bedacht: £1.000 per uur verdienen om terreinbeheerder van een tropisch eiland te worden.

Diegene die de baan krijgt hoeft niet hard te werken. Tot het takenpakket behoort het af en toe voeren van een schildpad, de post van het eiland ophalen en een beetje over het eiland reizen. Vereist is dat u kunt zwemmen, een voorliefde heeft voor duiken, en fatsoenlijk Engels kunt schrijven.

De succes-sollicitant zal verblijven op Hamilton Island, ook wel de 'jewel of the crown' genoemd, in een huis met drie slaapkamers en een "onverslaanbaar" uitzicht op helder water, palmbomen en witte stranden. Daarnaast zal de werknemer AU$ 150.000 (€78.000) per jaar gaan verdienen (dat is zo'n €1083,- per uur op basis van een flexibel werkrooster van een 12-urige werkmaand).

Mensen kunnen in 18 landen solliciteren naar de rol van 'island caretaker'. De Australische toeristenbond krijgt zo een hoop aandacht voor het relatief onbekende eiland. Eenmaal gestationeerd worden de werkkrachten geacht om regelmatig interviews te geven, blogs te schrijven en video's te maken om het eiland te promoten. Uiteindelijk wordt je dus ingezet als pion in een slim marketingspelletje, maar waarschijnlijk houdt dat geen mens tegen om te solliciteren.Bovendien levert deze relatief goedkope marketingactie nu al wereldwijd ongekende media aandacht op en heeft inmiddels meer dan 15.000 sollicitanten opgeleverd. De campagne heeft zich daardoor al ruim terugverdiend. (bron: 925.nl)

Update: Na selectie van 35.000 (!) inschrijvingen zijn twee Nederlanders (plus 48 anderen) doorgedrongen naar de tweede ronde. Inmiddels is een van hen, Magali Heuberger, zelfs doorgedrongen tot de laatste ronde. Magali mag op sollicitatiegesprek in Queensland.



2. Reisbureau verkoopt bonen
Zuji is een reisbureau in Australië en Azië dat graag centen verdient met het verkopen van reizen. Maar aangezien er heel veel concurrerende reisbureau's zijn die zo ook hun centen willen verdienen, zette Zuji een stelletje marketingfiguren aan het werk. Ze kwamen terug met een redelijk bizar idee: mensen moeten meer op reis, dus ze moeten meer geld besparen op andere zaken. Laten we blikken bonen in tomatensaus voor $0,10 per stuk verkopen in speciale bonenwinkels, zodat mensen meer centen kunnen sparen om op reis te gaan. En zo geschiedde.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten