maandag 11 november 2013

Pech voor de digibeet?

De afgelopen week werd ik weer eens geconfronteerd met het feit dat als je geen ICT expert bent, je jezelf af en toe toch flink buitengesloten kan voelen in de huidige maatschappij.

Mijn ouders waren met de trein naar Deventer. Net op die dag werd een bom uit de Tweede Wereldoorlog ontdekt en dus konden ze weer onverrichterzake met dezelfde trein naar huis. Keurig checkten ze uit met hun OV chipkaart, maar dan...Dit is een storing en mijn vader was van mening dat hij recht had op geld teruggave. Een brief schrijven vindt hij gedoe. Ik ging op zoek én zag dat hij ook online via Mijn NS geld terug kan vragen, maar daar moet je best wat stappen voor zetten en dat schrikt mijn ouders van midden 80 af en dus laten ze het er maar bij zitten. Dat is toch eigenlijk zonde.

Ook hebben ze een abonnement en die staat per abuis op 2e klasse. Ik zei nog ohh maar dat kun je aanpassen bij de kaartjesautomaat? Ja dat klopt, maar hoewel ze een PC en een iPad gebruiken voor hun mail, google en spelletjes, gaat de automaat ze qua gebruikersvriendelijkheid een stap te ver. Toen ik vanochtend mijn Altijd voordeel abonnement met een maand verlengde, snapte ik direct waarom. Je moet ook hiervoor aardig wat stappen zetten. Je moet dus rustig lezen wat er gevraagd wordt en die rust heb je niet als je achter zo'n automaat staat. En je krijgt ook niet het gevoel dat je stap voor stap door het proces geleid wordt. Dus zo moesten ze afgelopen zaterdag staan in de overvolle trein en dat gaat mij aan mijn hart...Wellicht was er in de 1e klasse nog wel een zitplaats geweest?

Ook ík voelde mijn gisteren nogal dom. Ik had een nieuwe mobiele telefoon ontvangen. Er zat nauwelijks een handleiding bij, want het zou heel simpel zijn. Doe de simkaart erin, laadt hem op, zet hem aan en klaar is Kees! Maar Kees was helemaal niet klaar!! De telefoon werkt prima, maar ik kan niet bellen; 'geen service' geeft hij aan. En dan? De beperkte handleiding adviseert naar kpn.com te gaan en daar te zoeken op 'online beheer', maar helaas dat herkent hij niet. En verder blijft het duister waar je naar moet zoeken. Fora leveren op dat mogelijk de antenne niet werkt...vandaag toch maar langs een KPN Business Center, hopelijk kan een echt mens mij verder helpen...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten