woensdag 19 juni 2013

Actieve ZZP'er scoort vaak via werkmarktplaatsen


ZZP onderzoekUit onderzoek van de structurele onderzoeksmonitor ZZP Barometer blijkt dat 23,3% van de zzp’ers marktplaatsen gebruikt om actief opdrachten te genereren. Maar liefst 79,8% van hen heeft in de afgelopen jaren één of meerdere opdrachten via deze marktplaatsen gekregen.
Het onderzoek met het themarapport "Marktplaatsen" is afgenomen onder 1.673 zelfstandige ondernemers in Nederland. Rob Bergers, algemeen directeur van Freelance.nl: “Ook wij merken dat de zzp’er steeds actiever wordt op online marktplaatsen en social media.” Het aantal leden van werkmarktplaats Freelance.nl is in de afgelopen vijf jaar gegroeid van 60.000 naar 235.000.

Belangrijker dan Twitter en Facebook
De helft van de zzp’ers (49,6%) geeft aan bij één tot vijf marktplaatsen ingeschreven te staan, terwijl 6,2% van hen zelfs bij vijf of meer staat ingeschreven. Marktleider tussen de marktplaatsen is Freelance.nl, dat door 27,6% van de zzp’ers wordt gebruikt – daarmee na LinkedIn (88,0%) zelfs groter dan Twitter (26,2%) en Facebook (19,6%) in het zakelijk gebruik door zzp’ers in Nederland.

Afhankelijkheid en toegevoegde waarde
Van de zzp’ers die marktplaatsen actief gebruikt om opdrachten te genereren, geeft de meerderheid – 57,9% (in totaal: 13,5%) – aan voor het binnenhalen van opdrachten met zijn bedrijf hiervan afhankelijk te zijn. De meerderheid (70,0%) van alle zzp’ers geeft overigens aan op dit gebied niet of helemaal niet afhankelijk te zijn van marktplaatsen. Bovendien ziet 31,6% van alle zzp’ers marktplaatsen als toegevoegde waarde voor zijn bedrijf.

Bereidheid tot betalen voor marktplaatsen
De zzp’er is zeer verdeeld over het wel of niet betalen voor een marktplaats voor opdrachten: 31,6% is bereid te betalen, terwijl 44,4% dat niet is en 34,2% (nog) geen mening heeft. De meerderheid geeft wel aan te willen betalen als er voldoende relevante, exclusieve en rechtstreekse opdrachten beschikbaar is, mits er een gratis mogelijkheid is kennis te maken met de betreffende marktplaats. Betalen op basis van een match, een percentage van het uurtarief of een vast bedrag per maand heeft in dat geval de voorkeur. Een kleine minderheid van de zzp’ers geeft aan dat zij vinden dat de opdrachtgever de (eventuele) kosten voor een marktplaats altijd zou moeten dragen.
Het volledige rapport “Marktplaatsen” vindt u op de website van ZZP Barometer 
(bron: zzp-centrum.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten