zondag 23 mei 2010

Goedkope marketing tip: behandel je klanten als goden

India moderniseert in rap tempo, maar niet het eetgedrag van de Indiër. Die laat liever een versgekookte lunch van thuis bezorgen dan in de kantine te moeten eten. Vandaar het succes van de 'dabbawala's' of 'lunchpakketbezorgers', die dagelijks met zo'n 5.000 man uitrukken om ruim 200.000 lunchpakketten op kantoor af te leveren. Elke dag weer.

De codering van de pakketjes is eenvoudig. De kleur op het deksel verwijst naar het treinstation waar het bezorgadres dichtbij ligt, de letter naar de straat van het kantoor en het nummer naar het gebouw waar de lunch naartoe moet. De meeste dabbawala's zijn analfabeet.

In de miljoenenstad Mumbai, waar het verkeer bijna de hele dag in de file staat, lukt het een legertje van vijfduizend dabbawala's om dagelijks ruim 200.000 lunchpakketten voor halféén bij alle klanten op kantoor af te leveren. Voor hen geen brommertjes of bestelbusjes, ze nemen de trein of de bus.

De legendarische dabbawala's staan bekend om hun stiptheid en efficiëntie. Slechts één op de zes miljoen maaltijden komt niet op het goede adres aan. De bijna 100 procent correcte bezorging van vers gekookte maaltijden, waar geen informatietechnologie aan te pas komt, heeft de nieuwsgierigheid van multinationals gewekt. Westerse universiteiten, zoals de Universiteit van Harvard, bestuderen de formule achter het succes van dit 120 jaar oude bedrijf. Ze geven zelfs colleges over het bezorgsysteem van de dabbawala's.

Directeur Raghunath vertelt dat de dabbawala's met hun tijd meegaan. Nieuwe kanten melden zich tegenwoordig per sms aan. Een website op internet is in voorbereiding. Zelf heeft de directeur niet zoveel verstand van computers. 'Ik weet hoe mijn klanten in elkaar zitten. Vóór de lunch is een man een slechte beslisser, maar na een goede maaltijd van zijn vrouw, functioneert hij optimaal. De dabbawala's zijn succesvol omdat we onze klanten als goden behandelen.' (bron: De Standaard)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten