woensdag 25 februari 2009

Communiceren na crisis

Vanochtend is een vliegtuig verongelukt bij Schiphol. Hoe wij dit vernamen? Via de stucadoor die hier aan het werk is en een SMS van een vriend kreeg kort na het ongeluk. CNN meldde vandaag dat Twitter als eerste berichtte over deze vliegtuigcrash. Eerder was dat blijkbaar ook al het geval bij het incident op de Hudson-River.

De grote vraag: Hoe kun je als criscommunicatieadviseur of voorlichter nog goed je werk doen, als nieuws zich zo snel verspreidt? Als woordvoerder moet je je eerst van de feiten op de hoogte stellen en daar zijn veel partijen bij betrokken (vliegtuigmaatschappij, Schiphol, brandweer, politie, ambulancediensten, noem maar op). En intussen vormt het publiek daarom heen al een mening over het ongeluk (oorzaak, gewonden/doden, noem maar op). Zie een mening daarna maar eens te keren door met feiten te komen.

Onze gedachten gaan uit naar alle betrokkenen, familieleden, ambulancediensten...en woordvoerders. Sterkte met deze zware job!

Lees ook een interessante aanvulling op Communicatie online.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten