dinsdag 18 december 2012

Tundun's Tips 26

Dit keer geen drie maar zelfs vijf tips. Het zijn vijf voorbeelden van start-ups die ons leven als ondernemers in 2012 een stuk aangenamer maakten. Vind je dat er een uitspringt, dan kun je op hem stemmen bij Sprout. Je kunt natuurlijk ook stemmen op een van de andere ven, waaronder Wetransfer en Peerby, waar we al eerder in de blog aandacht aan hebben geschonken.

1. Bottlenose

Bottlenose is een service die zo nauwkeurig mogelijk in kaart probeert te brengen wat er wordt gezegd over een onderwerp. Het analyseert alle data op verschillende sociale netwerken en zegt alleen de relevante (trending) links, mensen, foto’s, video’s en topics te tonen. ""Onze technologieën voor het analyseren van berichten zijn speciaal gebouwd voor data van sociale netwerken", legt medeoprichter en cto Dominiek ter Heide uit. "Zo kan je bijvoorbeeld detecteren wanneer mensen het hebben over het nieuwe album van Lady Gaga."

2. Owlin

Owlin filtert het belangrijkste nieuws voor de financiële sector en probeert daarmee persbureaus te snel af te zijn. Ondernemers Richard Kraayenhagen en Bas van Ooyen claimt sommige nieuwsitems 10 tot 15 minuten sneller te kunnen leveren dan persbureaus Reuters of Bloomberg.

3. SnappCar

SnappCar is sinds oktober 2011 een marktplaats voor mensen die gemakkelijk en betrouwbaar elkaars auto willen huren of verhuren. De site brengt vraag en aanbod bij elkaar en zorgt er op geautomatiseerde wijze voor dat contracten worden opgesteld, de betaling plaatsvindt en dat transacties volledig verzekerd zijn. Achmea Centraal Beheer verstrekt deze all risk polis. SnappCar verdient op twee manieren geld: door transactiekosten (€ 5,- per transactie) en 17,5% commissie over het verhuurbedrag te vragen. 
 

4. Silk

Silk heeft een applicatie ontwikkeld die informatie op het web op innovatieve manier ordent en behapbaar maakt. Het wordt gezien als pioniers van het semantische web: de volgende fase in de ontwikkeling van het internet, vaak als web 3.0 aangeduid. Wat dat inhoudt? Het internet verkeert in een taxonomisch vacuüm. Overal ligt informatie verspreid, maar er is geen overzicht. Silk probeert dat overzicht te creëren.

5. PeerReach

Met PeerReach zijn de reputatiescores van Twittergebruikers intelligent te berekenen. Middels een eigen algoritme meet de startup hun invloed. Een soortgelijk bedrijf is het Amerikaanse Klout, met als een van de opvallende verschillen dat PeerReach zijn data beschikbaar stelt aan ontwikkelaars. De startup verdient onder meer aan de verkoop van geanonimiseerde data aan bedrijven.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten