Dit keer geen drie maar zelfs vijf tips. Het zijn vijf voorbeelden van start-ups die ons leven als ondernemers in 2012 een stuk aangenamer maakten. Vind je dat er een uitspringt, dan kun je op hem stemmen bij Sprout. Je kunt natuurlijk ook stemmen op een van de andere ven, waaronder Wetransfer en Peerby, waar we al eerder in de blog aandacht aan hebben geschonken.
1. Bottlenose
Bottlenose is een
service die zo nauwkeurig mogelijk in kaart probeert te brengen wat er
wordt gezegd over een onderwerp. Het analyseert alle data op
verschillende sociale netwerken en zegt alleen de relevante (trending)
links, mensen, foto’s, video’s en topics te tonen. ""Onze technologieën
voor het analyseren van berichten zijn speciaal gebouwd voor data van
sociale netwerken", legt medeoprichter en cto Dominiek ter Heide uit.
"Zo kan je bijvoorbeeld detecteren wanneer mensen het hebben over het
nieuwe album van Lady Gaga."
2. Owlin
Owlin filtert het
belangrijkste nieuws voor de financiële sector en probeert daarmee
persbureaus te snel af te zijn. Ondernemers Richard Kraayenhagen en Bas
van Ooyen claimt sommige nieuwsitems 10 tot 15 minuten sneller te kunnen
leveren dan persbureaus Reuters of Bloomberg.
3. SnappCar
SnappCar is sinds
oktober 2011 een marktplaats voor mensen die gemakkelijk en betrouwbaar
elkaars auto willen huren of verhuren. De site brengt vraag en aanbod
bij elkaar en zorgt er op geautomatiseerde wijze voor dat contracten
worden opgesteld, de betaling plaatsvindt en dat transacties volledig
verzekerd zijn. Achmea Centraal Beheer verstrekt deze all risk polis.
SnappCar verdient op twee manieren geld: door transactiekosten (€ 5,-
per transactie) en 17,5% commissie over het verhuurbedrag te vragen.
4. Silk
Silk heeft een
applicatie ontwikkeld die informatie op het web op innovatieve manier
ordent en behapbaar maakt. Het wordt gezien als pioniers van het
semantische web: de volgende fase in de ontwikkeling van het internet,
vaak als web 3.0 aangeduid. Wat dat inhoudt? Het internet verkeert in
een taxonomisch vacuüm. Overal ligt informatie verspreid, maar er is
geen overzicht. Silk probeert dat overzicht te creëren.
5. PeerReach
Met
PeerReach
zijn de reputatiescores van Twittergebruikers intelligent te berekenen.
Middels een eigen algoritme meet de startup hun invloed. Een soortgelijk
bedrijf is het Amerikaanse Klout, met als een van de opvallende
verschillen dat PeerReach zijn data beschikbaar stelt aan ontwikkelaars.
De startup verdient onder meer aan de verkoop van geanonimiseerde data
aan bedrijven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten