maandag 17 januari 2011

Starbucks past logo aan, klant boos


Starbucks past zijn logo aan, tot onbegrip van duizenden van zijn Amerikaanse klanten. Op 1 maart, als Starbucks zijn veertigste verjaardag viert, wordt het oude groenzwarte logo vervangen door een gestileerde groene zeemeermin. Het nieuwe logo heeft geen tekst, alleen de zeemeermin.

Reclame-experts noemen het een domme keuze, ingegeven door het bedrijfsmanagement dat Starbucks om méér dan alleen koffie wil laten draaien. De groene zeemeermin is niet bekend genoeg om te worden geassocieerd met Starbucks, zeggen zij. De sirene is niet te vergelijken met de appel van computermerk Apple, de golden arches (gele M) van McDonald’s of de swoosh van Nike, schrijft merkexpert James Gregory op een weblog.

Intussen reageren Starbucksfans massaal op het nieuwe logo. En de reacties zijn allesbehalve lovend. 'Geen verandering! We vinden het logo goed zoals het is’, ‘verschrikkelijk’, ‘saai’ en '’Hou van jullie koffie, niet van jullie nieuwe logo’, schrijven Starbucksfans op de Facebookpagina van het bedrijf. Veel fans roepen het koffiebedrijf op het oude logo te handhaven of in ieder geval het woord Starbucks te gebruiken.


Tja en wat doe je dan: ga je gewoon door met je plan, want de klant went er maar aan. Of luister je naar de klant, en behoudt je het huidige logo? De achterliggende reden dat Starbucks meer wil uitstralen dan koffie alleen, vind ik geen duidelijke reden om een naam weg te laten. Met dank aan: Het Parool

Geen opmerkingen:

Een reactie posten