woensdag 26 januari 2011

Online Reputatie Management strategie ontbreekt bij veel Nederlandse organisaties

Nederlandse marketing- en communicatieprofessionals beschouwen online media als belangrijkste impactfactor voor de reputatie van hun bedrijf. Vanuit die optiek monitoren ze online buzz. Alleen reageren ze vaak laat of niet, en ontbreekt een strategie voor Online Reputatie Management (ORM). Dat blijkt uit onderzoek van Weber Shandwick in samenwerking met Communicatie.

In 2009 zag dit beeld er nog anders uit, toen uit internationaal onderzoek onder topmanagers bleek dat zij de meeste waarde hechtten aan traditionele media voor het meten van de reputatie. Nu wordt online buzz door velen gezien als belangrijkste graadmeter voor de reputatie van het bedrijf. De top drie van meest invloedrijke bronnen is: 1. Google; 2. (B)advocates en 3. Online nieuwsmedia. ‘Advocates’ en ‘Badvocates’ zijn termen die worden gebruikt om de verspreiders van respectievelijk positieve en negatieve word-of-mouth aan te duiden. Het gaat dan meestal om individuele Facebookers, Hyvers en Twitteraars. Monitoring gebeurt vooral ‘handmatig’ via gratis tools als Google Alerts, Twitter Search en Social Mention. Slechts een minderheid gebruikt betaalde pakketten.

Voor de Nederlandse organisaties is monitoring van de digitale omgeving het belangrijkst. Driekwart van de respondenten probeert de sentimenten rond diverse issues te meten via monitoring van Twitter (79 %), zoekmachines (76%), sociale netwerken (74 %) en in iets mindere mate blogs (59%).

Terwijl negen van de tien organisaties aangeven social media in te willen zetten om de dialoog aan te gaan met klanten en prospects, voegen er nog maar weinigen de daad bij het woord. Minder dan de helft van de Nederlandse organisaties participeert actief in online discussies of reageert op online word-of-mouth.


Lees meer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten