Amerikaanse adverteerdersorganisaties stellen een zelfregulatie voor op het gebied van privacybescherming. Dat meldt Automatiseringgids. Consumenten moeten via een ‘opt out’-regeling kunnen aangeven dat zij niet gediend zijn van het verzamelen van gegevens over hun surfgedrag. De adverteerders hebben gisteren hun plannen gepresenteerd.
In juli kwam een rapport uit met als doel de groeiende onvrede in het Amerikaanse Congres weg te nemen over de privacyschendingen online. In dat rapport stelden de adverteerders vormen van zelfregulatie voor om te voorkomen dat de overheid regels zou opleggen.
Deelnemers aan het initiatief zijn onder meer Google, Microsoft, Yahoo, Disney en Verizon.
Voorstel is om een button op de site te plaatsen. Door daar op te klikken, krijgen websurfers de mogelijkheid opgenomen te worden in een lijst van mensen die niet gevolgd willen worden. Het gevolg is wel dat zij op de sites van de aangesloten bedrijven minder relevante advertenties zullen zien. Andere bedrijven zeggen helemaal af te zien van het tonen van advertenties aan mensen die hun gegevens niet willen delen.
Voor bedrijven die willen deelnemen aan het programma staan meer details op de site AboutAds.info. Bron: automatiseringgids.nl .
Geen opmerkingen:
Een reactie posten