dinsdag 5 oktober 2010

Bescheidenheid grote merken?

Nu.nl meldt dat steeds meer bedrijven vervangen in hun logo of merknaam hoofdletters door kleine letters. Zo is Nationale-Nederlanden tegenwoordig nationale nederlanden en is Alex getransformeerd tot alex. Dat is geen toeval, zo schrijft merkenspecialist en journalist Erwin Wijman in het nieuwste nummer van het tijdschrift Onze Taal. Volgens Wijman zijn logo’s in de zogenoemde onderkast vooral terug te vinden bij bedrijven die hard getroffen zijn door de financiĆ«le crisis. Ondernemingen doen op deze manier een stapje terug, van een merkbeeld vol bravoure naar een logo dat bescheidenheid, matigheid en terughoudendheid moet uitstralen.

Niemand spreekt echter over de kosten die deze 'kleine huisstijlwijziging' met zich meebrengt. Bijvoorbeeld Nationale Nederlanden, pardon nationale nederlanden, heeft niet alleen de twee kapitalen aangepast naar onderkast, maar een geheel nieuw logo ontworpen met vloeiende kleuren. Dus dat betekent: kosten reclamebureau, nieuwe logo's op panden, aanpassing drukwerk, kortom aanpassing van alle communicatiemiddelen. Hoezo bescheidenheid?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten