De Cheerleaders, de Loyalisten, de Opportunisten en de Outsiders
zijn vier nieuwe consumenten segmentatiegroepen die Porter Novelli
identificeert voor 2012. Deze nieuwe targetgroepen zijn gerelateerd aan
het socialmediagedrag van Europese consumenten. Dit is het resultaat van een
groot Europees onderzoek over mediaconsumptiepatronen en merkgedrag uitgevoerd door het
internationale pr-bureau Porter Novelli.
Er is bij het onderzoek specifiek gekeken naar de houdingen ten aanzien van merken op internet en de achterliggende motivaties hierbij. Het resultaat is een set van typologieën waarmee bedrijven geholpen zijn bij het effectiever online benaderen van hun consumenten. Ook het crossmediale consumptiegedrag van de Europeanen is in het onderzoek meegenomen.
Met een steekproef van meer dan 10.000 consumenten (18-65 jaar) geeft het onderzoek een betrouwbaar inzicht in de online invloed die consumenten via social media uitoefenen op het koopgedrag van familie en vrienden. Ook kunnen met de resultaten van het onderzoek internationale vergelijkingen over de koopbeslissingen getrokken worden en is inzicht verkegen in de mate van online loyaliteit aan merken.
De nieuwe online typologieën:
Download hier het onderzoek.
Er is bij het onderzoek specifiek gekeken naar de houdingen ten aanzien van merken op internet en de achterliggende motivaties hierbij. Het resultaat is een set van typologieën waarmee bedrijven geholpen zijn bij het effectiever online benaderen van hun consumenten. Ook het crossmediale consumptiegedrag van de Europeanen is in het onderzoek meegenomen.
Met een steekproef van meer dan 10.000 consumenten (18-65 jaar) geeft het onderzoek een betrouwbaar inzicht in de online invloed die consumenten via social media uitoefenen op het koopgedrag van familie en vrienden. Ook kunnen met de resultaten van het onderzoek internationale vergelijkingen over de koopbeslissingen getrokken worden en is inzicht verkegen in de mate van online loyaliteit aan merken.
De nieuwe online typologieën:
- Cheerleaders (24% van alle ondervraagde consumenten in Europa behoort in deze groep, 13% van de consumenten in NL): consumenten die zich laten omschrijven als social-media-supergebruikers die twee keer zo veel tijd besteden aan sociale netwerken als het Europees gemiddelde.
- Loyalisten (18% in Europa, 19% in NL): consumenten die het meest openstaan voor langetermijn relaties met merken: 78% zegt verbonden te willen blijven aan een product of bedrijf dat ze waarderen.
- Opportunisten (38% in Europa and 31% in NL): minder ‘social’ of merkentrouw. Volgen merken wel via social media, maar de motieven zijn vooral: kortingen (53%) of meedoen aan competities (41%).
- Outsiders (20% in Europa, 36% in NL): gebruiken social media vaak alleen voor persoonlijke redenen. Ze zoeken hier geen toenadering tot merken. Zoeken liever naar informatie over merken via corporate websites en zoekmachines als Google.
Download hier het onderzoek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten