donderdag 31 maart 2011

Transavia zoekt slogan! ontaardt in PR-nachtmerrie

Tja hoe een leuk idee toch een verrassende wending kan krijgen: Wat begon als een leuke online actie is voor Transavia geëindigd in een PR nachtmerrie. Het idee van de actie was goed. Transavia organiseerde een contest om tot een nieuwe slogan te komen. Daarbij deden ze een beroep op crowdsourcing, via de website transaviazoektslogan.nl konden mensen de door hen bedachte slogan inzenden. Door een jury werden vervolgens de 10 beste slogans geselecteerd. Op 3 april wordt de winnaar bekend gemaakt, die een zeer gave prijs krijgt: een jaar lang onbeperkt vliegen voor 2 personen en de naam van de winnaar komt op een vliegtuig.

De actie liep voortvarend, totdat na de bekendmaking van de top 10 het tij omsloeg. Er was goed over de actie nagedacht. 1000 unieke slogans zouden worden afgedrukt op abri’s die door heel Nederland worden geplaatst, waarbij de bedenker met naam wordt benoemd. Vind je als bedenker de abri met jouw slogan en sta je er mee op de foto, dan maak je ook nog eens kans op een prijs. Op de site werden ingezonden slogans getoond en er kon via Facebook Like op worden gestemd. Via social media Twitter, Hyves, maar met name Facebook worden de deelnemers op de hoogte gehouden van de voortgang van het selectie proces. Tot zover klinkt de actie zeer goed. Het zorgde dan ook voor zeer veel reacties, maar liefst 110.000 mensen hebben aan de actie meegedaan! Na de bekendmaking van de top 10 slogans sloeg de stemming echter om. Deelnemers waren verbaasd over de door de jury geselecteerde slogans. Waar ze creatieve slogans verwachtten terug te zien in de top 10 zagen ze vooral simpele, saaie en kinderachtige keuzes terug, aldus vele verbaasde en boze reacties op de Facebook pagina van de actie. De grote buzz rondom de actie sloeg om in grote onvrede, die massaal op de Facebook pagina werd geuit. Slogans als “Toedeledokie!” krijgen het flink te verduren, evenals “Love at first flight”, die al gebruikt zou zijn door SAS en Bangkok Airways. Inmiddels is het aantal vooral negatieve reacties op de Facebook pagina sinds de bekendmaking van de top 10 opgelopen tot meer dan 1300. Enkele reacties: Lees verder op Marketingfacts

Geen opmerkingen:

Een reactie posten