donderdag 24 februari 2011

Beursgenoteerd Nederland worstelt met social media


Het aantal ondernemingen en organisaties dat aanwezig is op social media en sociale netwerken als Facebook, LinkedIn, Hyves en Twitter is groeiende, maar uit onderzoek van Citigate First Financial blijkt dat grote en middelgrote beursgenoteerde ondernemingen in Nederland er maar gematigd actief zijn.

Ondernemingen gaan graag mee in de social media-ontwikkelingen, maar worstelen met het bepalen van een geschikte strategische aanpak. ‘Onze social media-strategie is momenteel in ontwikkeling’, antwoordt een woordvoerder desgevraagd. ‘We overwegen nog hoe we dit vorm moeten geven.’

Overwegingen op het gebied van ‘legal’ en ‘liability’ spelen een grote rol als het gaat om het wel of niet inzetten van social media, en Twitter in het bijzonder. Naast de kansen die Twitter biedt, vreest men ook impact op de eenheid van communicatie en het voortijdig vrijkomen van gevoelige informatie, als het personeel zich en masse gaat bezighouden met het publiceren van korte berichten op het internet.

Citigate First Financial pleit voor goede compliance-afspraken en bewuste strategische keuzes voordat beursgenoteerde ondernemingen echt actief worden. Voorafgaand aan die stap zou iedere onderneming nú moeten beginnen met het ‘monitoren’ van social media, om goed op de hoogte te zijn van wat en hoe er over het bedrijf ‘getweet’ en ‘gefacebookt’ wordt en een helder en compleet beeld te blijven houden van de reputatie van de onderneming.

Citigate First Financial onderzocht in hoeverre beursgenoteerde bedrijven Twitter, Facebook, YouTube, LinkedIn en Hyves gebruiken voor corporate communicatie-doeleinden. Het blijkt dat de mate van dat gebruik nog altijd bescheiden is, waarbij Midkap-ondernemingen zich over het algemeen terughoudender tonen dan large caps.
De meeste ondernemingen zijn actief op LinkedIn (88%-92%). Een substantieel aantal ondernemingen is eveneens actief op Facebook of heeft een YouTube-kanaal.
Slechts een gering aantal ondernemingen maakt gebruik van het op Nederland gerichte Hyves.

AEX-genoteerde ondernemingen zijn actiever met het inzetten van Twitter dan AMX-genoteerde bedrijven en een vijfde van de Nederlandse blue chips en de helft van de Midkap-ondernemingen is helemaal niet actief op Twitter.
Lees meer. (bron: Communicatieonline.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten