donderdag 29 oktober 2009

Ondernemend Nederland is positief over toekomst

Unique en TNO maakten gisteren de resultaten van de MKB Marktmonitor 2009 bekend . De algemene tendens is optimisme. Naast negatieve gevolgen van de economische crisis, ondervond Ondernemend Nederland ook positieve gevolgen van de economische neergang. Bovendien verwacht 62 procent van de bedrijven de komende drie jaar te gaan groeien.

In het onderzoek is gefocust op drie vragen: hoe beïnvloedt de crisis uw onderneming, welke maatregelen heeft u genomen om zo goed mogelijk uit de crisis te komen en hoe verwacht u dat uw onderneming zich in de nabije toekomst ontwikkelt?

Negatieve en positieve gevolgen
Ruim driekwart van de MKB-bedrijven geeft aan dat zij negatieve ?n positieve effecten ervaren door de crisis. Positieve gevolgen die uit het onderzoek naar voren komen zijn de flexibele inzetbaarheid van personeel, het makkelijker werven van personeel en de toename van innovatie. De belangrijkste nadelige gevolgen zijn de afname van vraag naar producten en diensten, de toename van achterstallige betalingen, minder groeimogelijkheden van de onderneming en het uit moeten stellen van investeringen.

Vijf maatregelen
De maatregelen die ondernemers naar aanleiding van de crisis hebben genomen zijn divers. De vijf belangrijkste maatregelen zijn:
1. Snijden in kosten; algemene maatregel
2. Snijden in personeel; vooral afscheid nemen van tijdelijk personeel en via natuurlijk verloop
3. Samenwerken; ondernemingen steunen elkaar
4. Nieuwe markten aanboren
5. Nieuwe producten en diensten ontwikkelen

Ondernemersgeest
Een bijzondere uitkomst, die ook de ondernemersgeest van MKB ondernemers aangeeft, is het feit dat veertig procent van de bedrijven innoveert. Waar ondernemers last ervaren van teruglopende vraag bestaat een duidelijk verband met de innovaties in producten en diensten die zij hebben doorgevoerd. Van de 40 procent innoverende bedrijven, kampt 68 procent met een verminderde vraag.

Veel bedrijfstakken worden in deze moeilijke tijden ineens geconfronteerd met vragen die voorheen niet tot nauwelijks speelden. Hoe ga je als ondernemer goed voorbereid de toekomst in? Het blijkt dat er in veel bedrijven vol vertrouwen naar de toekomst wordt gekeken. (bron: Managersonline.nl)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten