zaterdag 21 maart 2009

Moderne manier van solliciteren

Een goede vriendin is druk aan het solliciteren. Het viel me op dat de wijze van solliciteren aardig verandert. Natuurlijk stuur je je sollicitatiebrief tegenwoordig per mail. Een sollicitatiebrief per post is zeer uitzonderlijk tegenwoordig. Ook de reacties (je hoopt altijd dat je die wel krijgt) en uitnodiging voor een gesprek komen veelal elektronisch. Soms pakt men (gelukkig) toch de telefoon om iemand persoonlijk uit te nodigen of je krijgt een officiële brief per post.

Nou dat is allemaal toch niet zo spannend. Nee, maar wel verrassend vind ik dat iemand van het bedrijf waar je hebt gesolliciteerd je belt om je vast paar vragen over de telefoon te stellen. Zo kan ze al horen of het klikt, en omdat het klikt nodigt ze je uit voor een sollicitatiegesprek bij haar op kantoor. Duur: 15 minuten, want dan weet ze inmiddels wel of het wat wordt. Tja, als communicatiedeskundigen weten wij als geen ander dat de eerste indruk al na 2 seconden is bepaald, maar dat dit tegenwoordig ook zo al in de praktijk wordt gebruikt.

Ander voorbeeld: diezelfde vriendin ging nog ergens solliciteren. Bij dat bedrijf had je geen 1-op-1 gesprek, maar daar werd een inloopavond georganiseerd. Eerst had je een kennismakingsgesprek met een van de leden van het management team. Als je die ronde doorkwam dan had je een speeddate samen met vier anderen met de directrice. Niet alle sollicitanten voelden zich even prettig bij die methode. Je zit immers met je 'concurrenten' om tafel. De volgende ochtend werd iedereen al gebeld of ze door waren of niet. Die door waren gingen een dagje meelopen. En als dat beviel (alles werd intern geëvalueerd) dan wordt er pas over een contract gesproken.

Ben benieuwd hoe hun ervaringen met deze methode zijn. Selecteren ze door sollicitanten in contact te brengen met meerdere mensen bij dat bedrijf geschiktere kandidaten?

Een groeiend aantal sollicitanten presenteert zich ook steeds vaker via de sociale media. Zo heeft de politie in district Hollands Midden itie een verrassende wervingscampagne opgezet voor de functie van persvoorlichter. Personen die hiervoor in aanmerking willen komen, hoeven geen sollicitatiebrief te schrijven, maar worden opgeroepen een filmpje van zichzelf te maken.

Volgens de politie is de actie een succes. Niet alleen omdat het advertentiekosten bespaart, maar ook omdat op deze manier alvast kan worden bekeken hoe iemand functioneert voor de camera. Inmiddels heeft de politie tien filmpjes van sollicitanten ontvangen. Meedoen kan helaas niet meer; gisteren was de laatste dag. De kandidaten die op basis van hun video geselecteerd worden, worden nog wel onderworpen aan het aloude sollicitatiegesprek. In april wordt bekend wie de baan krijgt.

Zo onderscheidt je je zeker, en ook voor bepaalde functies zeer geschikt, maarrr check vooraf hoe je op Google bekend staat (en evt. ook via het nog uitgebreidere wieowie.nl), want dat doen werkgevers tegenwoordig ook!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten