De tijd van grote kranten is voorbij. Leve het lokale suffertje
In de afgelopen twee jaar heeft Warren Buffett’s investeringsclubje Berkshire Hathaway maar liefst 30 kranten gekocht. Die shopping spree begon met de Omaha World-Herald uit Buffett’s hometown en eindigde met de acquisitie van Media General (alleenstaand goed voor 63 titels). In totaal gaf Buffett meer dan $344 miljoen aan kranten uit. In deze brief van Buffett aan zijn aandeelhouders leest u waarom.
Washington Post?
Interessant is dat Buffett sinds 1973 aandeelhouder is van The Washington Post Company, nu met een belang van $11 miljoen. Dan zou je zeggen dat op het moment dat de krant te koop staat dat…Nein. Hij wilde hem niet hebben. Zoals u weet is de krant verkocht aan Amazon-oprichter Jeff Bezos. Buffetts verklaring was opmerkelijk genoeg dat hij geen toekomst ziet in grote kranten maar maar in kleinere varianten.
Voorbeeld is de York News Times uit York, Nebraska (± 3200 abonnees) en de Jackson County Floridan, waar een artikel over vogelspotten dit jaar groots opgepakt werd. Beiden zijn vorig jaar door Buffett gekocht.
Zijn uitleg in de brief uit de eerste alinea is dat grote kranten worden weggedrukt door internet. Echter, lokaal of specifiek nieuws is iets dat mensen altijd willen lezen en waar ze geld voor over blijven hebben. Dat maakt een bundel kleine titels voor de toekomst een goede investering.
Vogue?
Interessante aanvulling op dat statement is het nieuws over de Britse editie van Vogue. Sinds 2008 stond die uitgave namelijk niet zo vol met advertenties, en volgens uitgeverij Condé neemt de advertentieopbrengst jaarlijks met 6% toe.De rede volgens uitgever Emily Armstrong; adverteerders willen specifieke mediapartners met een kleine maar centrale doelgroep. Vogue zou dat hebben, en dat bevestigt de voorspelling van Buffett. Conclusie: klein is anno 2013 het nieuwe groot.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten