Bijna de helft van de ZZP'ers vraagt een
te lage uurprijs om een potentiële klant niet aan een concurrent te
verliezen. Dit blijkt uit het themarapport "Opdrachten en tarieven” van
structurele onderzoeksmonitor ZZP Barometer.
49,1% van de zelfstandige ondernemers zegt een te lage prijs per uur te
vragen om de concurrentie de baas te (kunnen) zijn. 6,5% van de
ZZP-ondernemers weet zelfs niet welk uurtarief ze nodig hebben om rond
van te kunnen komen. Toch denkt 68,9% het huidige tarief op peil te
kunnen houden. De ZZP'er doet gemiddeld 19 opdrachten bij 3
opdrachtgevers. In 2013 verwachten ze gemiddeld één opdracht meer te
krijgen (+5,3%).
“ZZP'ers verwachten echter dat hun omzet in 2013 met 9,3% zal dalen,
voornamelijk omdat ze verwachten minder facturabele uren per project te
kunnen draaien,“ aldus Jeroen Sakkers, met Victor Mundi initiatiefnemer
van de ZZP Barometer. Hoewel de verwachting is dat het uurtarief gelijk
blijft in 2013, daalde het wel met 9,1% ten opzichte van 2011.
De ZZP-ondernemers komen voornamelijk offline via hun opdrachten.
Slechts 20,2% van de opdrachten wordt online binnengehaald: via
bemiddelingssites, digitale netwerken of de website van de
opdrachtgever. De top-3 wordt gevormd door mond-tot-mondreclame (23,1%),
het fysieke, zakelijk netwerk (17,5%) en bemiddelingsbureaus (16,3%)..
lees het hele artikel op ZZP Barometer
Ik ben benieuwd of jij ook (gedwongen) een lagere uurprijs rekent en hoe je hier tegenaankijkt. Verwacht jij tzt je "oude" uurprijs weer te kunnen hanteren, en hoe ga je dat communiceren?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten