Afgelopen dinsdag een interessante lezing bijgewoond in het Tassenmuseum in Amsterdam. Allereerst is het museum al een parel dat iedereen een keer bezocht moet hebben. Dit museum is uniek in de wereld en biedt met 4000 stukken een inkijk in de tassenhistorie van de 16e eeuw tot nu.
De president van de Algemene Rekenkamer Saskia Stuiveling was te gast om inzicht te geven waarom veranderingen soms zo moeizaam verlopen. Dat generaties, rolmodellen en cultuur hierbij een rol spelen is voldoende bekend.
Interessant was de parallel die zij trok tussen de uitvinding van de boekdrukkunst en het internet. Voor de uitvinding van de boekdrukkunst had de elite een monopolie op kennis en gold mondelinge overlevering als belangrije bron van kennis. Het geheugen was getraind om te onthouden. Met de komst van de boekdrukkunst had iedereen toegang tot kennis, maar bepaalde wat je met die opgedane kenns deed je kracht c.q. macht. Een gelijke ontwikkeling is te zien door de komst van internet. Informatie is van iedereen. Je hoeft niets meer te onthouden, want je zoekt de benodigde informatie even op het internet op.
Deze verandering heeft volgens Saskia Stuiveling gevolgen voor je geheugen. Je geheugen is niet meer nodig voor het onthouden van kennis en ontwikkelt zich tot een geheugen van emoties! We willen erbij horen, emoties voelen en voeden. Dat is een mogelijke verklaring dat realityprogramma's en sociale media zo 'booming' zijn. Zij sluit niet uit dat de situatie in Haren sterk is beïnvloed door de nieuwe functie van het geheugen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten