dinsdag 30 augustus 2011

Social media grote afleider op werkplek

48 procent van de werknemers raakt op de werkvloer regelmatig afgeleid door het gebruik van social media. Bij 27 procent gaat dit soms zelfs ten koste van de dagelijkse werkzaamheden. Het merendeel van de respondenten bekijkt elke dag of zelfs meerdere keren per dag tijdens het werk social media sites. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder ruim 900 respondenten.


Slechts 15 procent van de respondenten raakt niet afgeleid van zijn werk als hij of zij tussendoor social media sites bezoekt. Mark Borgman van NationaleVacaturebank.nl: ‘Iedereen doet wel eens privézaken op internet, maar door de komst van bijvoorbeeld Twitter en Facebook wordt dit al snel meer dan eens. Als dit bij 27 procent van de werknemers echter ten koste gaat van het werk, moeten werkgevers misschien toch wat beter gaan opletten.’ Werknemers vullen aardig wat werktijd met social media sites; 16 procent kijkt eenmaal per dag, 20 procent doet dit twee tot vijf keer per dag. ‘Opvallend is dat ruim een kwart zelfs meer dan vijf keer per dag kijkt, geen wonder dat een groot deel van de werknemers hierdoor afgeleid raakt’, aldus Borgman.

Blokkeren van social media
39 procent van de respondenten geeft aan dat zijn of haar werkgever een social media beleid hanteert. Bij sommige werknemers zijn deze sites geblokkeerd (20%) en weer anderen moeten zich houden aan een streng social-media protocol (18%). Het merendeel (61%) is echter zelf verantwoordelijk. Borgman: ‘Veel werkgevers hebben nog weinig zicht op de impact van social media op de werkvloer. Afgezien van de productiviteitskwestie blijkt het risico van imagoschade voor de werkgever mee te vallen. Uit het onderzoek komt namelijk naar voren dat de meeste werknemers op social media sites niet snel iets negatiefs over het werk of de werkgever schrijven. 58 procent van de respondenten blijkt hier namelijk heel voorzichtig mee te zijn’. 15 procent doet dit wel, maar alleen als het positief nieuws is, 6 procent alleen als ze iets te klagen hebben. ‘Werknemers begrijpen inmiddels heel goed dat hun werkgever in de gaten houdt wat ze op social media sites schrijven. Werknemers zijn hierdoor tegenwoordig veel voorzichtiger geworden als in de begindagen van social media’, aldus Borgman.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten