vrijdag 8 juli 2011

QR of beeldherkenning?

De QR-Code werd in 1994 in Japan ontwikkeld en staat voor ‘Quick Response Code’. Toyota wilde auto-onderdelen beter kunnen identificeren en vroeg daarom dochteronderneming Denso om een te ontwikkelen. De tweedimensionale streepjescode werd oorspronkelijk alleen in de auto-industrie gebruikt, maar wordt inmiddels toegepast in tijdschriften, op bushaltes en visitekaartjes. In Nederland is de code bijvoorbeeld terug te vinden op de e-tickets van de NS en ook steeds vaker op posters en billboards.

Rudy van Belkom besteedt op Frankwatching.com aandacht aan QR codes. Wanneer zijn ze wel handig, en vooral wanneer niet. Hij vindt deze manier van content linking alles behalve vernieuwend en niet altijd even handig. Beeldherkenning is een goed alternatief. Lees meer


Ik woon in Hilversum en daar zet de gemeente ook al QR codes in op 39 jonge monumenten. Wanneer je deze code scant met een smartphone, dan kom je op een website met verhalen, foto’s en filmpjes over het pand. Hilversum sluit hiermee aan bij het project Oneindig Noord-Holland van de provincie. Zie www.oneindignoordholland.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten