Ondanks de toename in het gebruik en de aandacht die social media krijgen, gaf 65 procent van de respondenten aan social media niet in te zetten bij hun zoektocht naar een baan. In totaal gaven 200 studenten en starters antwoord op de vragen over de inzet van hun online netwerk. Meer dan de helft van de studenten en starters denkt dat social media niet zullen helpen bij het vinden van een baan. 34 Procent ziet zijn activiteiten op social media namelijk niet als werkgerelateerd en 23 procent ziet het alleen als een middel om gevonden te worden, niet om zelf op zoek te gaan. Slechts 14 procent zet social media in om te netwerken met potentiële nieuwe werkgevers.
Studenten en starters zijn zich wel bewust van de manier waarop ze online te vinden zijn en de invloed die social media hebben op hun banenkansen. 62 Procent van de respondenten geeft aan rekening te houden met zijn online verschijning en past zijn profielen aan of schermt ze zelfs bewust af tijdens een periode van sollicitaties. Slechts 5 procent geeft aan dat het niet uitmaakt wat er online over hem of haar te vinden is.
Katinka Habermehl-Reuling, algemeen directeur van ASA Student: "Er wordt momenteel veel gesproken over social media, misschien zelfs wel meer dan het daadwerkelijk wordt gebruikt. Uit de resultaten van ons onderzoek blijkt in ieder geval dat onze doelgroep zich nog niet of nauwelijks bewust is van de extra kansen en netwerkmogelijkheden die social media kunnen bieden en het meer als een informeel privénetwerk ziet." (bron: asastudent.nl, logeion.nl).
Deze onderzoeksresultaten zijn wederom verrassend te noemen en sluiten aan op een eerdere blog.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten