Gebruikers zijn woedend, burgerorganisaties beginnen petities en zelfs Amerikaanse senatoren willen maatregelen. De boosdoener: Facebook. Het probleem: zoals altijd, privacy. Dat Facebook gemakkelijk informatie van leden openbaar maakt, zit velen al langer dwars, maar door twee nieuwe ontwikkelingen is de maat vol.
‘Vind ik leuk’?
Facebook kondigde in april aan dat het een spin wil worden in het wereldwijde web door overal applicaties te plaatsen. Bijvoorbeeld de ‘Like’ button, in het Nederlands ‘Aanraden’, die websites kunnen plaatsen bij een artikel, foto, of filmpje. Klik je daarop terwijl je ingelogd bent op Facebook, dan wordt dat gemeld op je Facebook-profiel. Bovendien zien vrienden die dezelfde site bezoeken dat jij het artikel leuk vond.
Dat klinkt als een handige manier om interessante artikelen te selecteren, en zo denkt het web er ook over. Sites installeren de knop massaal, omdat een ‘Like’ op Facebook heel wat extra bezoekers oplevert. Maar let op, Facebook kan, zolang je bent ingelogd, van elke site met zo’n knop zien dat je er bent, en wat je er doet. Je hoeft daarvoor niet op de knop te klikken. Volgens experts bewaart Facebook die informatie, om in de toekomst advertenties mee te verkopen.
Hoewel Facebook deze plannen ontkent, is internetdeskundige Henk van Ess er ook van overtuigd: ‘Absoluut, het wezen van Facebook is om geld te verdienen aan je privé-informatie.’ Zelf heeft hij zijn profiel gedeletet. ‘Ze gaan voortdurend over de grens op het gebied van privacy.’
Dat klinkt wel erg drastisch, onze hele facebook-identiteit door de wc spoelen. Toch kun je niets aanklikken om hier wat aan te doen. Uitloggen bij Facebook is het beste advies.
Dan het tweede probleem, dat wel met instellingen te verhelpen is. Facebook deelt sinds april ongevraagd je profielinformatie met andere websites, en noemt dit ‘instant personalization’. Drie websites, Yelp, Microsoftdocs en Pandora, hebben toegang gekregen tot de profielinformatie van leden. Als je (nu alleen nog in Amerika) naar de muzieksite Pandora surft, hoor je meteen een leuk liedje, omdat de site ziet welke bands je leuk vindt op je profiel. Microsoftdocs werkt ook al met Nederlandse Facebookprofielen. De site herkent je alleen als je ingelogd bent op Facebook, maar veel mensen zijn dat altijd.
Wat te doen? Het is, zoals altijd als het om privacy gaat bij Facebook, niet eenvoudig om deze opties uit te zetten, maar het kan wel.
1. Allereerst moet je zorgen dat er geen vinkje staat bij ‘Sta geselecteerde partners toe hun functies meteen persoonlijker te maken’. Dit vakje staat onder privacy-instellingen, bij ‘toepassingen en websites’, en dan ‘pilootprogramma voor directe personalisatie’.
2. Maar let op, vrienden kunnen dan nog wel informatie over jou delen via de toepassing. Om dat tegen te gaan moet je de hele toepassing verwijderen. Dat kan weer niet onder privacy-instellingen, maar onder toepassingsinstellingen, die je ook vindt onder ‘account’. Blijf alleen wel op je hoede, want Facebook kan elk moment meer sites toegang geven tot je informatie, die je dan weer moet verwijderen. En zo blijven we waarschijnlijk bezig. Toch maar eens zoeken naar die delete-knop. ‘Het wezen van Facebook is geld verdienen met je privé-informatie.’
2. Maar let op, vrienden kunnen dan nog wel informatie over jou delen via de toepassing. Om dat tegen te gaan moet je de hele toepassing verwijderen. Dat kan weer niet onder privacy-instellingen, maar onder toepassingsinstellingen, die je ook vindt onder ‘account’. Blijf alleen wel op je hoede, want Facebook kan elk moment meer sites toegang geven tot je informatie, die je dan weer moet verwijderen. En zo blijven we waarschijnlijk bezig. Toch maar eens zoeken naar die delete-knop. ‘Het wezen van Facebook is geld verdienen met je privé-informatie.’
Geen opmerkingen:
Een reactie posten